الثلاثاء، ٢١ أغسطس ٢٠٠٧

نيرة فتاة احبها في الله


وانا بكتب عن التعيلم واللي بيتعلموا بصراحة افتكرت اوائل الثانوية العامة لهذه السنة وافتكرت وانا اشاهدهم في برنامج العاشرة مساء وقد ايه احببت هذه الفتاة نيرة محمد صبرى من كل قلبي وهى تتحدث بكل ثقة عن امالها المستقبلية التى لخصتها في ان تدخل اللغات والترجمة لكى تترجم كتب التى من شانها تغير نظرة الغرب للأسلام
اه.. كم احببت هذه الفتاة وكانت اول مرة اراها كم دعيت لها ولبناتى ان يمن الله عليً بأن يكون مثلها في ثقتها في اخلاصها في حبها للأسلام.
وسعدت كثيرا وانا ابحث عنها في الانترنت لكي اعرف اخبارها وما فعل التنسيق بها وعرفت عن طريق مدونة إصرار انها قد التحقت بجامعة الأزهر
وذلك لدراسة العلوم الإسلامية والترجمة الفورية،
وهي الطالبة الأولي في تاريخ أوائل الثانوية العامة التي تلتحق بجامعة الأزهر

آه لو تعلم نيرة كم احيت الامل في قلبي وفي قلوب الكثيرين اه لو تعلم كم دعوت لها ولبنات المسلمين ان يوقفهم لما فيه خير لهم وللاسلام والمسلمين
حبيبتى لا استطيع ان اعبر عن مشاعرى تجاهك سوى والله انى احبك في الله

نورالله طريقك وقدر لك الخير وجعل كل خطوة تخطيها في ميزان حسناتك وفي ميزان والديك ونور الله بصائر ابنائنا وابناء المسلمين جميعا
الموضوع مش موضوع مجموع كبير ولا صغير ومش موضوع كلية صيدلة ولا علوم الموضوع موضوع مبدأ وهدف واضح

هناك ٥ تعليقات:

Friend يقول...

من اهم المشكلات فقدان القدوه

أنسانة-شوية وشوية يقول...

اخى العزيز عندك حق بس القدوة موجودة بيننا المهم اننا نعرفها عن قرب وبحب (لكم في رسول الله أسوة حسنة لمن كان يرجو الله واليوم الاخر)
سعدت بتعليقك

غير معرف يقول...

اكيد اهم شئ ان يكون الهدف واضح ويوجد الاصرار على تحقيقه

وادعو معاكى اللهم اجعل النور بقلوب ابنائنا اقوى من نور عيونهم واجعل الايمان بك كالجبال الرواسى بقولوبنا حتى نلقاك وانت راض عنا

نور الفجر

غير معرف يقول...

كلام حلو أوى بس انا ماليش دعوة بده كله عايزة أسأل سؤال واحدة بس








حتكتبى عنى السنة الجاية ولا لأ آآآآه ما أنا برضه لازم يعود عليا نفع من المدونة دى :)


أميرة علاااااااااء

أنسانة-شوية وشوية يقول...

طبعا يا حبيبة قلبي انا اكتب من دلوقتى كمان لو عايزة دا انتى بنتى الكبيرة(بس برده انا مش كبيرة اوى