الاثنين، ٣ مارس ٢٠٠٨

الهوية التموينية

بعد تصريح المسئولين عن عزم الحكومة علي ضم الاولاد الي البطاقة التموينية وانا احاول ان يكون لي هوية تموينية مثل زوجى طب ازاى بقي اتكلم ولا ابص في وشه وانا لا املك هوية تموينية ولكى تضاف الزوجة الي هوية زوجها لازم تخرج من هوية ابيها اولاً وبما ان والدى العزيز فقدها فقد فقدت انا هوتى التموينية بالتبعية, كيف استطيع ان احصل علي الرز والزيت والسكر المدعم وانا بدون هوية هنا بقي عيالي هيتصدقوا عليا وزوجى بقي حقه يعمل ما بدا له ما انا من غير هوية وغير معترف بي من الجهات التموينية.

المشكلة انه يتردد في الاساوط مش الفنية طبعاً ان العيش و الزواج وانابيب الغاز وخلافه سيتم صرفهم بالهوية التموينية طب حمدت ربنا انى اتجوزت اما الباقي اعمل فيه ايه ويا عينى علي اللي لسه متجوزش يصوم بقي

فجأة .. لقيتنى ايام زمان وانا صغيرة وامى بتعمل لنا الصابون في البيت لانه مفيش صابون في السوق واحساسي ان ده الوضع الطبيعي وان الفراخ لا تباع الا في الجمعيات التعاونية او الاستهلاكية كما يسمونها وان حشد من البشر بيجروا لان الفراخ وصلت الجمعية وان الجمعية مصرة علي بيع مربي الفواكه التى اكرهها مع الفراخ التى احبها عافية يعنى وقولت لا حول ولا قوة الا بالله ليه بس كده ايه اللي فكرتنى بالمربي بس

صعبت علي نفسي وانا عمالة اهتف هويتى هويتى هويتى....... محدش شاف هويتى من يجدها يتصل علي العنوان التالي وله جائزة قيمة وصحيت من النوم الحمد لله كان حلم وصحيت منه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
تحديث:
سائق تاكسي ركبت معاه وانا رايحة قسم الشرط علشان استوفي محضر الرد علي الشكوى وفي ظل ما انا مشغولة ذهنياً في ايه اللي هيحصل والقسم عايزنى ليه انا قدمت طلب مش شكوى لتعديل الاجراءات التى تتخذ ضد كل المواطنين بصرف النظر عن نوع الموضوع الذي يتعاملون معه واذ بى افاجأ بسائق التاكسي يسالنى هل اضفتى الاولاد الي بطاقة التموين ويوصينى ان اعجل قبل ما يغلقوا باب التقديم وقال لي انت تعرفي ان الحكومة هتدى الدعم فعلا قولت اكيد امال هم اعلنوا ليه رد وقال لي انى طيبة قوى الحكومة هتاخد حق شهادات الرقم القومى وتضعها في البنك الدولي ولو لقوا الفايدة تنفع تبقي زيادة الدعم اديتوهلنا وإذا لا خلاص اهى اخدت فلوس والسلام ختام ردت قولت له حرام يا اخى معقولة قال لي طب هو تفتكرى متوسط العدد اللي تم اصدار الشهادات له كام اضربيهم في خمسة جنيه ده الحد الادنى لان الشهادة تباع في السوق السودا باضعاف الثمن ده يعنى يدخل مليارات شوفي بقي الفلوس دى يعملوا بها ايه دعم ايه اللي جى تقول عليه قولت له انت هتهرج قال لي احسن ما اطق، والحمد لله وصلت فالقيت السلام وسالت نفسي للدرجة دى حتى البسطاء فقدوا الثقة في اى تصريحات او وعود لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم

هناك ٤ تعليقات:

غير معرف يقول...

freind
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته

الغريب انه لسه عندنا قدره على التنكيت .... مش عارف هما المفروض يعملوا فينا ايه اكتر من كده

حسبى الله و نعم الوكيل

الواحد كان بيتشتم و يقول هيه يعنى الشتيمه بتلزء ، ثم انضربنا و قلنا معلش بكره تخف ، و لكن اننا نكون من غير بطاقة تموين هو ده المستحيل دا دى النهايه باقى ايه بقى

مسكينه كان الله فى عونك
و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

غير معرف يقول...

اقولك ايه واضح ان مصر دلوقت فى زمن التيه وعدم تحديد الملامح لاى شئ والحكومة بتعيش فى بلد تانية غير بلدنا دى حتى السخرية بقت تبكى ولا تضحك
يارب الليل طال ولا نرى فجر يظهر والفرج من عندك وحدك ولكن (ان الله لايغير مابقوم حتى يغيروا مابانفسهم )
نور الفجر

أنسانة-شوية وشوية يقول...

يا جماعة اظاهر ان الحكومة عرفة انكم مش مصدقين
المهم الحكومة قالت ان 5 مليون اضافة سيتم صرف المواد بالدعم اعتباراً من مايو القادم
اهو محدش له حجة يتكلم

أنسانة-شوية وشوية يقول...

يا جماعة اظاهر ان الحكومة عرفة انكم مش مصدقين
المهم الحكومة قالت ان 5 مليون اضافة سيتم صرف المواد بالدعم اعتباراً من مايو القادم
اهو محدش له حجة يتكلم