الخميس، ١٦ أكتوبر ٢٠٠٨

حالة حرية


افتكرت هوايتى القديمة وحبى للعصافير واد ايه كنت بقعد اتكلم معاهم وانظف لهم المكان واشترى الاكل لهم وانظف مجرى الماء كنت ومازلت بحب جداً انى اشوف العصافير واتفرج علي جمال خلق الله سبحانه وتعالي في اختلاف الوان الريش واختلاف انواعهم واد ايه هم رقيقين ....لما مات عصفور كنت حزينة جداً ويمكن علي ما افتكر انى بكيت عليه وانا بكلمه كنت بسأله انت عايز تكون حر وتنطلق هنا وهناك ولا انت تفضل انك تكون معايا . غالباً كنت اسمع ما اريده واتخيل انه يختار العيش معى علي الرغم من حرمانه من الحرية ولكنى ادركت ان لا شئ يساوى احساسك بالحرية حتى ولو كان هذا هو الحب.

اخذت ادندن بكل احساس وتذكرته وبكيت، كيف قبلت ان اتركه هكذا كيف باسم الحب كيف نستبيح باسم الحب ما لا نملكه كيف نستبيح لانفسنا ان نحبس الاخرين بأفكارنا ومعتقداتنا باسم الحب...... سامحنى فقط كنت احبك وكنت احب ان تكون بجانبي فستحللت ان اضعك في قفصى:


عصفور طل من الشباك

وقال لي يا نونو خبيني عندك خبيني دخلك يا نونو

قلت له إنت من وين قال لي من حدود السما

قلت له جايي من وين قال لي من بيت الجيران

قلت له خايف من مين قال لي من القفص هربان

قلت له ريشاتك وين قال لي فرفطها الزمان

عصفور طل من الشباك وقال لي يا نونو خبيني عندك خبيني دخلك يا نونو

ونزلت عا خدو دمعة وجناحاتو متكيي

وتهدى بالأرض وقال بدي إمشي وما فيي

ضميتو عا قلبي وصار يتوجع على جروحاتو قبل ما يكسر الحبس

تكسر صوتو وجناحاتو

قلت له خايف من مين

قال لي من القفص هربان

قلت له ريشاتك وين

قال لي فرفطها الزمان

قلت له لا تخاف اتطلع شوف الشمس اللي راح تطلع

واتطلع عالغابة وشاف أمواج الحرية بتلمع شاف جوانح عم بتزقزق

من خلف بواب العلية

شاف الغابة عم بتحلق على جوانح الحرية




هناك ٩ تعليقات:

http://kasperb4.blogspot.com/ يقول...

المرادي موضوعك مختلف تماما وفيه جو جديد على المدونة لدرجةاني تخيلت ان حد غير حضرتك اللي كاتبه D:
بس الرسالة اللي فيه عالية اوي اوي وجايالي ف وقتها حقيقي
وطلعت من الموضوع بالجملة دي
""
لا شئ يساوى احساسك بالحرية حتى ولو كان هذا هو الحب
""

أشكرك من كل قلبي

دعوة الفردوس يقول...

هي الحرية

لا شيء يضاهيها

صدقتي أختي

أنسانة-شوية وشوية يقول...

محمود

بجد حسيت انه مختلف. بس ايه بالضبط اللي خلاك تحسه مختلف ده طبعاً شئ فرحنى جدا بس هو البوست بيعبر عن احساس زيه زى اي بوست بعبر عن احساسي فيه .
لكن انا فرحت وانت بتقول انك افتكرت حد تانى اللي كاتبه لان ده معناه انى كتابتى اتطورت وبجد ده بفضل المدونة وتعليقاتكم اللي خلتنى احاول اخرج كل اللي جوايا بطرق متنوعة علشان التجديد.
الحرية يا محمود ما اجملها ولا شئ يساوى احساسك بها فعلا حتى لو كان باسم لحب
انا اللي بشكرك علي تعليقك الجميل وقلبك الجميل

أنسانة-شوية وشوية يقول...

دعوة للفردوس

جزاك الله خيرا علي مرورك وتعليقك منورانى
ايوه هى الحرية لا شئ يضاهي الاحساس بها

romansy يقول...

جميله قوى حكايه جدتك
فيها مخزى جميل
الحريه نعمه من الله غفلنا عنها كثيرا
قد يكون الانسان فعلا حر
ولكن ذنبوبه هى التى تقيده

المستنصر بالله يقول...

فعلا لازم نترك مساحه للحريه لمن نحب حتى نستطيع ان نحدد مدى حبه لنا
اذا اردت شئ بقوه فاطلق سراحه فان عاد اليك فهو لك وان لم يعد فهو لم يكن لك من البدايه

تحياتى لحضرتك

اقصوصه يقول...

ذكرتيني بعصفورين كانوا عنا
كنت صغيره..يمكن من حوالي عشر سنين تقريبا
واحد منهم مرض..طلعتله حبه كبيره فوق عينه طبعا قلبي عورني عليه
ووديناه العياده البيطريه
ووصفوله دوا..كنت كل يوم احطله الدوا
واراقب حالته الصحيه على امل يتحسن
وبيوم قمت من النوم وانصدمت بانه مات!
كان شعوري فظيع..وما قدرت اقاوم حزني وبكيت عليه
وقعدت فتره طويله اتجنب امر جنب القفص عشان ما اتذكره..ويوم كنت امر بالصدفه كان قلبي ينقبض وتنتابني مشاعر حزن رهيبه عليه..وطبعا العصفور الثاني كان قاعد لوحده فالقفص..وكنت وايد متضايقه ع وحدته واتذكر اخر شي طيرناه..مسكين..ذكرتيني بالذي مضى..والبتي علي المواجع:(

أنسانة-شوية وشوية يقول...

اقصوصة

اسفة جدا انى ذكرتك بذكرى مؤلمة بس هو ده حالي انا كمان لما افتكرت
نورتينى وياريت تنورينى دايماً

أنسانة-شوية وشوية يقول...

اقصوصة

اسفة جدا انى ذكرتك بذكرى مؤلمة بس هو ده حالي انا كمان لما افتكرت
نورتينى وياريت تنورينى دايماً