الجمعة، ١٤ أغسطس ٢٠٠٩

جدو وعمة ندى

لست من النوع الذي يحافظ علي احلامه وينتظرها ويفكر "هيحلم بأيه النهارده" لا احلم في الغالب اصحى فجراً احياناً علي حلم حلو كان أو غير ذلك ولكن حين معاودتى النوم والاستيقاظ في الصباح لا اتذكر شيئاً ، الاشياء عادة تتغير فأنا هذه الايام احلم به كثيراً استغرب لماذا فلا اجد ما يدعو لذلك
احكى عن ذلك الحلم لزهرتى واقول لها ما تعودت ان يأتينى جدى في احلامى -او انى احلم من الاساس - لانى لست المفضلة لديه فأختى الكبري كانت هى المفضلة بالمعاملة والدلع والهدايا -أن وجد
انا احبه واكن له كل احترام واعلم جيداً انه كان حكيماً علي الرغم انه لم ينل قدر كاف من التعليم ولكنه كان كبير بلدتنا ورأيه مهم لدى الكثيرين وكان بيته لا يخلو من الضيوف من كل مكان داخل البلد وخارجها الجميع يطلب مشورته، وكان يمتلك مخزون هائل من الحكايات
هو من قسم الميراث علي اولاد اخوته وكانت له حكمة غريبة به .اتذكر جيداً الكشكول الاخضر الذي كان يحسب به حسابات الميراث لهم وكيف خرج بأولاد اخويه سالمين وبدون ضغائن- وهو ما نحتاجه الان لأخوالى-
اه لم احكى لكم عن الحلم، فأنا احلم به انا وهو في سطحمنزلنا القديم وهو يعلمنى كيف ازرع وكأن الارض ممتلئة بالطين وانا افحتها وهو ورائي يعلمنى كيف اسقيها واحرثها واذا ببناتى واولاد اخواتى يقفون معى وهو يشير ليً ونظرته مركزة علي الاطفال
تذكرت ذلك الحلم وانا أقرأ فرج لرضوى عاشور واحببت ما قالته عن عمتها وعن نظرتها للحياة واحسست انى فقدت الكثير بعدم قربي من جدى ولكن ولمعرفتى به احسست انى امامه فهى تقول رداً علي سؤال ندى لها عن رأيها في الحياة:
الحياة واسعة وضيقة. لما نكون فيها نزرع ونقلع ونربي ونكبر ونشيل ونحط ونروح ونرجع ونطلع وننزل ونحب ونكره ونحمل الهم وننتظر الفرح، تكون واسعة.ولاننا فيها، عن يمينا ناس وشمالنا ناس وفوقنا وتحتنا ناس ، الكل مهموم او فرحان والكل فيها تبقي واسعة.ولو وقفنا بعيد، نقول ضيقة مثل خرم الابرة، ونقول ايه يعنى نعيش عشان نموت، ونبنى والبنا نهايته هدد،ونعمر والريح تاخد ونكبر ونفتح كفوفنا نلاقيها فاضية. انا بقول لما نعشها نشوفها واسعةحتى لو ضاقت،ولما نفكر فيها من بعيد نشوفها ضيقة وخانقة وبلا معنى او لزوم
جدى وحشتنى ...محتاجينك ...

هناك ٨ تعليقات:

غير معرف يقول...

مساء الخير
اول مرة اعرف انك بتحلمى وكمان بجدى اية دة الحلوة دة رحمت الله على جدو كان رجل حكيم وكنت احب اسمع منه حكايات جميلة رحمت الله عليه

قطتى

زوجة جداً يقول...

نوئة حبيبتى:اؤمن كثيرا بالاحلام وبانها رسائل من انفسنا لانفسنا وعلى اد ايماننا بها ستهمس لنا بما تريد بل بما نتحتاج اذكر حلمك هذا واذكر تفسيرى له هل تذكرين ..جدك يضع ثقته فيك ويريد ان تعالجى الارض ليبدأ الصغار معك ومن ورائك الزرع وقد يحصدون ما ستتعبون من أجله ..اعرف انك مهمومة بمشاكل العائلة وقد يكون قد آن الاوان للحل ...ربطك وتضفير الحلم بقصة رضوى كان ممتع لكن مش حااعرف احكم اوى الا لو مررت لى القصة قبل اى حد ..طمع بقى ..عارفة انك دايما قابلة طمعى وعلشان كده باموت فيك

غير معرف يقول...

الله يرحمك يا جدو كنت و مازلت اعشقك و احبك كثيراّ و اتذكر كلماتك جيداّ كما اتذكر قولك لمجيبي الشبكة و اد اية حزنت لوفاتك و اد اية كنت صغيرة و قلت طب يا رتني كنت جبت الشبكة بقي و اد اية كنت حنين و حكيم و كنت بقعد قدامك متنحة من عظمة حكمتك كنت دائما اشبط في بابا و هو مسافر حتي اراك و اتشبع بقدر من حنيتك لي افتقدك كثيراّ
اسكنك الله فسيح جناته و غفر لك جميع ذنوبك
shimo

shimo يقول...

:) جميلة يا نونو

غير معرف يقول...

الله يرحمك يا عم بدوي ؛ لا أتذكر ه كثيرا ؛ والمرة الوحيدة إللي كلمني فيها ؛ أول ما شافني قاللي : " هما بيسبخوكي إيه !!؟" ولما سئلت يعني إيه بيسبخوكي دي ؛ أصلي في الحقيقة كنت فكراها شتومة ....لكن طلعت معناها : إني طويلة عن الرينج بتاع العيلة بتاعته؛ بس مش فرعة !!!!
ربنا يرحمه رحمة واسعة؛؛ وخير يا نؤة اللهم إجعله خير والحلم إللي جاي ياريت يكون بعمو حموده " أبويا " للي ما يعرفش ؛؛
علي فكرة تفسير زهرتنا جميل خالص ومهضوم برشا برشا أحبكم؛؛
*ديدي

أميرة على قلب أحبابى يقول...

تعرفى اجمل حاجه فى الدنيا ايه
الحلم
سواء تحلمى و انت مفتحه عنيكى أو تحلمى و أنت نايمه
و يمكن دى رساله من جدك أو رساله أتت لك فى شخص جدك و الحمد لله إنها رساله خير
سلامى للبنات

رفقة عمر يقول...

كل سنه وحضرتك والاسرة بخير
رمضان كريم
اعادة الله علينا وعليكم بالخيرواليمن والبركات
لا تنسونا من صالح دعاءكم

غير معرف يقول...

اة يانوئة واللة بجد وحشنى جدااااااااااا انا اكتر واحدة فيكوا كنت بقعد معاة وقت كبير قوى لانى كنت بعشقة جدا جدة كان اللة يرحمة ويرحمنا جميا حكيم زمانة وزمن غيرة برغم انة لم ينال قسط من التعليم ولكنة لايوجد احد من بلدتة لم يشورة بجد وحشنى فوق الوصف وربنا يخللنا ابونا اعظم اب فى الدنبا امش