الأربعاء، ٢٢ يوليو ٢٠٠٩

الصب تفضحه عيونه

الصب تفضحه عيونه وتنم عن وجد شئونه ، فضحتها عيناها ، ما ان تراه حتى ترتسم البسمة علي شفتيها ، راقبتها ملياً حتى حاورتها ذات مرة فابتسمت وقالت لست وحدك التى لاحظت فالكثيرون قالوا لي كما حدثتنى نفسي ، صرت اراقبها يوماً بعد يوم حتى دنت منى وقالت، يعجبني ذلك الرجل الم ترى هذا القوام والبنية الرياضية الم تقولي لي انت ايضاً انه فارس . نعم هو فارس كما تريه وتحسونه جميعاً
حدثتنى.... كنت دوماً أتتوق ان احدثه ان اعرفه عن قرب .. تمنيت ان احدثه فقط ان اسمع صوته .. دعيت الله ان يشرح صدرى وييسر لي امر ويحلل عقدة من لسانى يفقهوه قولي.
رأيته يركب الميكروباص طرت طرباً وفي دلال ووقار ركبت خلفه واخذت استرق النظر إليه واخذت اردد دعائي الذي عهدته ، واخذت افكر كيف ابدأ الحديث معه وكيف السبيل ، وفي شقاوة بدأت حديثي معه دار بيننا حديث طويل تطرقنا فيه الي كل القضايا حديث وراء حديث تلو الاخر لم تعنينى الساعة ولا كم من الوقت امضينا لم ينظر اينا اليها ... كان عقلي يردد ما احلي الحديث إليه... ما احلي الحديث إليه
فجأة قطع تفكيرى اصطدام سائق الميكروباص مع سيارة كانت تسير امامه فأفاقت ورأيت نفسي مع نفسي ولا وجود له امامي

هناك ١٩ تعليقًا:

hasona يقول...

السلام عليكم

نعم العيون تفضح ما هو غائب ومكنون

مهما حاولت أن تداري تتحدث العيون الي الجميع

hasona يقول...

هناك أحلام تسبقنا
نتمناها نعيشها حتي لو بيننا وبين أنفسنا

لأننا نطلبها بلهفة ونحلم بها دائماً

مرسومة علي صفحة وجهنا طول الوقت
يقرأها الجميع وتترجمها العيون

نعكشة يقول...

أسلوبك سلس على فكرة

ماشاء الله

عجبتني و للأسف معنديش تعليق أكثر من إن حسيت إني بمشي معاها

..

بس أنا عندي سؤال

يعني إيه الصب؟؟؟

سلام عليكِ

غير معرف يقول...

إيه يا عم الحلاوة دى
مخبية الحاجات الحلوة دى فين
بجد الاسلوب تحفة ..و يارب يجى اليوم اللى تتكلم فيه معاه بجد و حقيقى

بس هو يعنى إيه صب

غير معرف يقول...

لم اقلاسلوب تحفة لان هذا شى معروف بجد تعيشت معى هذه الفتاه حسيت انى هى فى لحظه قصيره كنت اتمنى الا افوف من هذا الحلماو يصطدم بسيارة التى امام لكى اتعيش الحلم الجميل ما احلى الرجوع اليه الحلم يعنى

قطتى

FadFadA يقول...

مجرد أحلام نعيشها
و كلما زاد الاندماج
تحولت إلى حقيقة
و عند الإفاقة
و التأكد من وهمها
نشعر عندها بالألم

محمد

زوجة جداً يقول...

نوئة حبيتى:أجمل ما يمنحنا الحب مساحات هائلة من الاحلام نعيش فيها وبها تبهت علينا وترتسم لها ملامحنا فيسهل قرائتها وتسهم العيون فتشى دون ان تعرف مصيبة الوشاية يفعل بنا الحب الكثير وعندما يحب من حولنا نكون الاجدر فى قراءة العيون والوجوه ولانك تحبين تجيدين ....احببت اجادتك وفكرة الحلم الذى يصدمه سائق المكروباص ...تانى قصصص كمان..متأكدة من قدرتك ...حضن كبييييييييير

يا مراكبي يقول...

برغم البداية الجميلة .. إلا إني حسيت ان فيه حاجة مش مظبوطة من ساعة ما تجرأت واتكلمت معاه .. لأن التصرف ده غريب جدا وجرئ جدا وغير معتاد

عشان كده ابتسمت جدا من النهاية

ههههه

بس عنوان جميل

akeed يقول...

فعلا العيون تفضح صاحبها الا من له خبره فى التلون امام الناس باكثر من شخصية

غير معرف يقول...

حببتى نوئة بجد الصب تفضحة عيونةوعلى قد احساسى ان معنى الصب هو العاشق الولهان اهكذا ام لا وفعلا يا عزيزتى ان العيون هى اجمل واحلى موصل للمشاعر والاحاسيس فقد كانت هى الطريقة الوحيدة لدى عندما كنت احب فليس لدى الجراة فى مواجة من احب علنى احبة انا وحدى ولكنها فعلا جريئة بهذة الطريقة الجميلةالاونثويةالخالصة علها تخطفة هى قبل اخرى لعلها تجد عندة ما تتمنى وهنيئا لها امش

أنسانة-شوية وشوية يقول...

حسونة

منور المدونة ..فعلا العيون بفتضح كل حاجة.. وتكون واضحة لمن يجيدون قرائتها
سعيدة بزيارتك

أنسانة-شوية وشوية يقول...

نعكشة

حبيت ارد الزيارة بزيارة بس لقيتى بتقولي قفلتي ..ليه بس التدوين بقيحاجة مهمة في حياتنا معتقدش تقدرى تسيبيه

تسلمى يا جميلة علي تعليقك الجميل:) ايون الصب تعنى العاشق الولهان بمحبوبته:)

أنسانة-شوية وشوية يقول...

انا ودماغي

تسلمي لي ياجميلة

أنسانة-شوية وشوية يقول...

قطتى

شكراً يا قمر:)

أنسانة-شوية وشوية يقول...

محمد- فضفضة

ياه اخيراً عدت.. لك وحشة -بفتح الواو-والله
عندك حق عند الافاقة بنشعر بالالم
منور

أنسانة-شوية وشوية يقول...

زوجة جدا

اطير طرباً بمدحك اياى بقولك (احببت اجادتك وفكرة الحلم الذى يصدمه سائق المكروباص ...تانى قصصص ) بجد اسعدنى جدا

ربنا يخليكي ليا وترفعى روحى المعدنية دايماً

أنسانة-شوية وشوية يقول...

يا مراكبي

اسعد عندما يكون التعليق من احد جميل مثلك ، سعدت بمرورك وتعليقك والف الف مبروك علي كتابك يارب دايماً تنورنى وتنشر كتاب جديد:)

أنسانة-شوية وشوية يقول...

اكيد

انا علي فكرة زرت مدونتك واخدت المسابقة وحلت اجزاء كتيرة منها:)

جزاك الله خيرا سعدت بتعليقك وزيارتك

أنسانة-شوية وشوية يقول...

امش

حضرنى هذا الرد وانا أقرأ تعليقك هكتبه زى ما جه علي بالي
(أشطة عليكي يا أمش):)