الخميس، ٩ أبريل ٢٠٠٩

يوميات عادية

استيقظ اليوم وانا منهكة للغاية ولا استطيع ان تطأ قدمى الارض ولا استطيع ان اقاوم احساس الدفء مع الانهاك اللعين ، اطلب من زوجى كوب من الشاي باللبن كي اهدهد نفسي علها تساعدنى في رفض الدفء وتقاومنى وتتمرد عليُ وتدعنى انزل من السرير ، اشرب كوبي المفضل من الشاي باللبن وانا مازلت في السرير واقلب كل قنوات الدش (لا يحدث هذا قط في يوم عمل) انتفض من سريري في الثامنة واقول كده اقوم وضميري مستريح واطبطب عليا وامارس نشاطي الصباحي كالمعتاد، ما ان اصل الي عملي حتى يزف الي خبر حادث طريق لبعض الزملاء فاتسمر في مكان وتعصانى دموعى وتظل في حلقي تؤلمنى ، ادعو لهم بالمغفرة وادعو للمرضي بالشفاء ولا استطيع ان اتغلب علي دموعى ولا علي حالى، اتذكر كثرة الحوادث هذه الايام ورؤيتى لحوادث كثيرة في الطريق واتذكر سائق النقل الثقيل الذي دفعنى في اتجاه الرصيف واستمرارى في اطلاق صوت سيارتى عله يتركنى وشأني ويعرف انه لن يجبرنى علي دخول طريق غير طريقي، احمد الله علي سلامة وصولى وادعو الله ان يسلم طرق الناس جميعاً
أتذكر الجدل الواسع الذي نعيشه واتخيلهم بنفس جدالنا فلا استطيع ان اوقف دموعى، واستغرب لماذا نحمل انفسنا ما لا طاقة لنا به ولمن ، أفكر في الاحداث الماضية واقول "لو كانوا يعلمون
اطمئن الي فكرة ان اذهب الي أمي وأبي احتاج ان اراهما، اذهب فأحس بأمان
اذهب الي المكتبة لاحضر الكتاب الذي سيرافقنى ليلة الخميس فلا اجده اتفحص كل الرفوف اشم رائحة الورق احب رائحة الكتب فتخرجنى قليلاً من حزنى
أتذكر ما كتبته عن الحرية وكيف استفز كلامى اصدقائي واحبائي واستغرابي انهم لم يفهمونى ولكني التمس لهم العذر فاحياناً لا افهمنى
اخطط لمشهد واقعى لتأكيد العرض الذي التمس -( او هكذا اتخيل)-فيه ان يحملنى علي أن امشي، اتحرك،أطير، اعلم، أقف، أغنى ، أصرخ ، أضحك، اصمت، احلق في سماء الدنيا واعمل للأولى والأخرة، دون أن تقيدني اى مخاوف ... مخاوف من قناعات شخصية ، قناعات زوجية أو انشغالات وقتية، اتشاغل عن نفسي بتحليل كلمة مخاوف وانها جمع والمفرد خوف اى مذكر فأقول في نفسي لماذا والخوف اصلاً صفة انثوية واجادلنى حتى ينتهى يومي واسقط نائمة ، اتمنى ان يأتي النوم سريعاً حتى القي برأسي في بئر الظلمة ولا افكر في اى أحداث يكفينى ما شاهدت الليلة

هناك ١٧ تعليقًا:

الشموع البيضاء يقول...

بجد رائعه
ولمست حاجات جوايا الشعور بالارهاق والهروب بالنوم والاحساس بان الاجهاد والخوف بياثروا عليا وفنفس الوقت لا تصمت الافكار فعقلى فتظل تعمل وتعمل حتى تنهكنى اكثر
تحياتى لك وبالتوفيق

غير معرف يقول...

صباحك سكر زيادة
بجد حسيت ان بتتكلمى عنى او عن حال معظم السيدات بس مش كل السيدات السيدات التى تعيش من اجل البيت والاولدونفسها وهى ده المهم لولى نفسى عمرى ما اكون ناجحة مثلك على فكر كل جمعة لازم اشرب الشاى بلبن وانا قاعدة اقراء لكى قد اية ممتع بجد بموت فيكى

قتطى

blue-wave يقول...

رائعه بالفعل
تحياتى

القدر و انا يقول...

نوءة
فينك من زمان
زعلانة منك ومن زهرة
فين الاجابات بتاعتكم
لازلت فى انتظارها
اشفق عليك وكل سكان القاهرة من السواقة خاصة فى الدائرى
حماكم الله جميعا وكتب لكم السلامة
قولى للقطة اللى علقت انها سيدة ناجحة ورائعة فى كل شئ
ولها شخصية اتمناها
ربنا يبارك فيكم جميعا
وبرضه فى انتظار التاج

زوجة جدا يقول...

نوئة حبيبتى:مش قادرة اقولك حلوة اوى كل التعب ده اشفق عليك منه مع علمى على قدرتك عليه بشوية حاجات بسيطة بتريحنافطموحاتنا فى الراحة ليست صارخة فكوب اللبن وانت مازلت فى سريرك يأتيه لك زوجك او تداعبك ابنتك ثم تفاجئك على غير العادة بكوب الشاى الذى تفضلينه او جلسة مسترخية مع اهلك ليلة الخميس او حتى صاخبة ايضا تحتمليها ورغم علمى بكل ذلك الا انك جعلتنى اتوقف قليلا هل يستحق ما نفعل كل هذا التعب ..تراودنى احلامى ان ارجع ثانية املك كل اوقاتى فاملاءها كيفما اريد اقرأ أكتب اسهر لزوجى ومعه اصرخ انا حرة شفت بقى انك تنقرين على نفس الباب ادعى لى ان اقدر افتحه قريبا....نوئة بجد حلوة اوى ايه رأيك كملى معانا يومياتك ...حصن كبير يارب يكون من اللى بيقلل تعبك ..بحبك

أميرة على قلب أحبابى يقول...

حقا كثيرا ما نسمع و نرى حوادث الطرق هذه الأيام و الأسباب متعدده قد يكون تصميم الطرق نفسها و قد قد يكون سرعة الشباب و عدم إكثراثهم بالطريق و فى كثير من الأحيان يكون النقل الثقيل هو السبب عموما الطرق اصبحت أخطر مما أحد يتصور
رحمنا الله و إياكم
و بارك لك فى زوجك حبيب قلبى

الفقيرة إلى الله أم البنات يقول...

احب ان استمر فى القراءة لك دون توقف
وعندما تنهى ما تغزيلن من حروف وكلمات اشعر انى اريد ان اصرخ حتى لا تتوقفى
ماهذا يا سيدتى
حقا انت تجيدين ما تفعلين
اوقات كثيرة اعجز عن الرد واكتب جمله لانه
مهما كتبت من تعليق على ما تغزلين وتنسجين من حروف متلألأه فلن يرقى للرد عليك
كثيرون وكثيرات يتخيلن انهم يكتبوا وأنا منهم
ولكن من يريد ان يقرأ ويستمتع...ولا يمل ويعرف انه لا يكتب ولا يبدع يقرأ لك


هنى انت بتكتبى بقلم فيلسوف
بستمتع جدا جدا جدا

وبحبك فى الله قوىىىىىىىىىى

ELMASRYA - MRS WRITER يقول...

وصفك لمحاولتك تدليل نفسك جميلة قوي وسبحان الله انتي فعلا عملتيها بشكل بسيط كباية شاي بحليب والاسترخاء قليلا بالسرير امام التلفاز

عجبتيني باللي قلتيه ده لأني دايما أنصح صديقاتي بذلك

إنهم يخلوا ليهم مساحه خاصة يحاولوا فيها أن يسترخوا ويشحنوا قدراتهم

أنا عن نفسي أحاول كثيرا الطبطبة على روحي حتى أستطيع الإستمرار في الحياة ومواجهة مسئولياتي فيها ومشاكلها وهمومها

رحم الله زملائك وغفر لهم وجعلهم من أهل جنته

وربنا يحفظنا جميعا ويحمينا من شر الطرق وما يحدث فيها

طريقة كتابتك ليوم من أيامك جميلة قوي ياريت تستمري وتكتبي لأني تمنيت إن الموضوع يكون أطول واقرالك أكتر

خالص تحياتي ودمتي سالمة

أنسانة-شوية وشوية يقول...

الشموع البيضاء

منورة المدونة ، خطوة عزيز بجد انت اللي رائعة طلعنا شبه بعض

نورتينى

أنسانة-شوية وشوية يقول...

قطتى

صباحك سكر زيادة

بجد انت ناجحة مش عارفة ليه بتقولي كده، وبعدين احنا اخوات شاي بالبن واحد، انا بموت فيكي يا صغيورة

أنسانة-شوية وشوية يقول...

بلو ويف

ال يكرمك يا اخويا بجد عجبتك، جزاك الله خيرا علي تعيقك ووجودك عندى منورنى

أنسانة-شوية وشوية يقول...

حبيبتى القدر وانا

متزعليش منى يا جميلة ، اصل انا بالنسبة لي التاجات دى احلها علي رواقة مع اول اجازة هرد طبعاً ، تاجك في الحفظ والصون حتى الاجازة يخرج للنور
اما عن قطتى متوصنيش طبعاً رديت عليا

أنسانة-شوية وشوية يقول...

زرتى حبيبتى

بجد بجد طايرة بيكي وبصراحة بيكم كلكم مش مصدقة نفسيتى بجد انها عجبتكوا، ده يدل علي ان اللي بيخرج من القلب بيوصل لقلب علي طول

بموت فيكي يا احلي زهرة في بستانى

أنسانة-شوية وشوية يقول...

قمر أو نور ايهما واحد

علي رايك محدش عارف الغلط علي مين بالضبط، وربنا يبارك لحبيبي انا كمان

أنسانة-شوية وشوية يقول...

حبيبتى ام البنات

والله لا تتخيلي مدى فرحى بتعليقك الفظيع ده بجد اتصلت بزهرتى وانا سعيدة جداً وقولت لها شوفتى ام البنات كتبالي ايه، والله ده انت اللي رائعة بجد ربنا يجعلله في ميزان حسناتك ويجعلك دائماً ممن يدخلون السرور علي قلوب المسلمين

مقدرتش انام الا لما ارد طبعاً انا شوفت التعليق في الشغل ومعرفش اعلق الا لما روحت

بحبك يا احلي ام بنات

أنسانة-شوية وشوية يقول...

المصرية مس رايتر

بجد منورانى ومش مصدقة التعليقات الجميلة دى ربنا ميحرمنيش منكم ابداً ربنا يخليكم ليا يارب

دمتى بكل ود وحب

غير معرف يقول...

يوميات غير عادية :
اجل ، اصبحت غير عادية .؟؟فلقد ظللت طوال سنوات عديدة لي نظاميعتبر أوكان يعتبر غير مألوف للكثيريين حتي للقريبيين مني .فلقد كان أبي رحمه الله يوقظني كل يوم منذ الفجر وبعد شوية كسل مني نصلي جماعة ومش هاكدب واقول كل يوم وبعدين اعماه الشاي بلبن واحطله البقسماط عشان يسقي وبعدين اخليه يعملي سندوتشات , وبعدين يدخل يعد معايا في اوضتي وينعس في سريري (كان بيحب اوى يقعد ويصلي فياوضتي حتي ان اخر صلاة عصر كانت في اوضتي )وافتكره نعس وانا علي باب الشقة الاقيه بيدعيلي ويقول ربنا يوفقك يا حبيبتي .
ولما اوصل الشغل كنت لازم اكلمه الساعة 10, وهو اللي يرد عليا وفي نص النهار يرن عليا علي تليفوني وكنت بعرف انه هو من رنة التليفون ,يقولي تعاليلي بدري النهارده وهاتيلي معاكي حاجة حلة ولما اروح البيت يستخبي من تحت اللحاف ويقول انا مش هنا,او يكون قاعد علي الكرسي المواجه لباب الشقة بيقرا في كتبه الدينينة اوبيحل سودوكو مستمعا لإذاعة الكبار او للبرنامج الموسيقي , وبعدين يبصلي ويقولي انتي كنتي نازلة الصبح زي الوردة المفتحة مالك دبلتي كده ليه ...احكيلي اظرف مكالمة جاتلك النهاردة ...شكلك بتفكري في حاجة انا حافظك يا حبيبتي .....ربنا هيكرمك يا حبيبتي إن شاء الله متفكريش كتير .....
دي بعض الحاجات الي كانت عادية في حياتي اليومية والتي اصبحت غير عادية أو بالأصح مجرد ذكريات ......
افتقد صوتك حين تناديني لتوقظني وتقولي معلش غالبي الهوي بكرة أجازة وهتنامي .
افتقد سندوتشاته .افتقد دعواته لي ,افتقد رنة تليفونه : افتقد جلسته علي كرسي الصالون , افتقد البرنامج الموسيقي,اما أحذيتنا فقد فقدت لمعتها واهتمامنا بعك اما العصافير فما زلت اشتري لها الذرة العويجة وما زلت اسقي الزرع الذي زرعته لنا ......وكفاية كده مش قادره اكمل.
وسبحان من له الدوام.