الاثنين، ١٦ مارس ٢٠٠٩

ذكــرى




لا ادري بالتحديد لماذا اتذكر هذه الايام الغاز المغامرون الخمسة التى عشقتها وانا صغيرة وكنت افضل ان امضي اوقاتى اقرأها عن ان العب مع اصدقائي أو اخواتى ، لم يكن اللعب هو الهواية الافضل لي، كنت امارس هوايتى تجاه الابطال ، التخيل. اتخيلهم جميعاً محب ، لوزة، نوسة، عاطف، تختخ .
كنت قد عقدت معاهدة مع عم سلامة - صاحب المكتبة التى نجاورها في السكن - انى سوف انهى جميع الالغاز التى سوف اشتريها منه وهو سيساعدنى علي ان استبدلها بأخرى لم اقرأها وذات مرة عم سلامة تعب منى وقال لي يا بنتى هو فيه لغز مقرتهوش ، اضحك واقول له ماشي اعيد قرأتهم من جديد
لم تستهوينى روايات عبير حتى في سن المراهقة اعتقد انى كنت اشك في وجود حب مثل ما نقرأه في الروايات لعلهم واهمون
كانت خالتى زهرة وسونة -كما احب ان اناديها- هم من اقتبس منهم ماذا أقرأ ولمن أقرأ، تعلمت منهم تذوق العبارات وكنت قد بدأت اقرأ لغادة السمان لاحاكيهم
افتقد تلك الفترة من حياتى وافتقد احساسي بها وبالاشياء من حولي
استيقظ كل صباح وكلي امل ان انهى علاقتى بالعمل واستعيد مذاقات عدة افتقدها، القي باللوم علي الدوامة اليومية التى حرمتنى اياها، واعود في المساء كما بدأت هكذا علي مدار سنوات !!! لا انا انهى ولا استعيد المذاقات

هناك ١٦ تعليقًا:

غير معرف يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Friend

القراءه شىء جميل ، تنسى عالمك وتدخلى عوالم جديده و تتعرفى بإناس جدد و تعرفى مواضيع و اماكن جيده و غير ذلك.

قصص المغامرون الخمسه و الشياطين ال13 من أجمل ما كتب و بدأنا به معرفتنا ، فهم من سننا الصغير و لهم نفس طفولتنا و أحلامناو أمدونا بأمال و حكايات و قصص و أشياء جميله كتير .

كلمة ذكرى كلمه جميله ، إذا كنت شاهدت فيلم أيام السادات ستجدى انه دئما كان يجلس مع نفسه و البايب و يأخذ فى تذكر لحظات الطفوله بقريته و فى الغيط، مؤثر جدا ان تجلسى مع نفسك و تحاولى تذكر لحظات من سنوات عمرك الأولى سن 4 أو 5 أو 6 سنوات و ستدهشى لما تتذكريه و تفعه هذه الذكرى بعقلنا.

أخيرا
من اروع ما قرأت و علمت فى الفتره الأخيره ما يلى :-


عندما سأل الكفار اللذين أحاطوا ببيت الرسول صلى الله عليه و سلم من بعد صلاة العشاء لما بعد الشروق بغرض قتله لحظة خروجه لصلاة الفجر ، سألوا لماذا لم تكسروا عليه الباب و هو نائم و تدخلوا و تقتلوه ( صلى الله عليه و سلم )
ردو بما يلى و هو أروع رد من شخص كافر غليظ أمي :-
( و أين تذهب حرمة بنات العم )
بمعنى انهم يريدوا قتل والدهم ( صلى الله عليه و سلم ) و لكن الشهامه و المرؤه و النخوه تمنعهم من مهاجمة البيت حفاظا على حرمه بناته و زوجاته ( بنات العم ).
فهل نحن المتعلمين المؤمنين جيل القرن الحادى و العشرون سيكون هذا ردنا...........................

أسف على الأطاله و لكنها العاده

و السلام عليكم ورحمة الله و بركاته

V.Hayat يقول...

المغامرون الخمسةعاشت وعشنا معها احلى الايام والمغامرات وكم كنت اسعد بصدور عدد جديد والقراءة كانت لذيذة عكس هالايام ياليت الذكريات الجميلة تعود

تحياتى

ستيتة يقول...

الله فين تعليقي عاااااااااااا

القدر و انا يقول...

هنوءة
لا تبتأسى
انها الحياة
مراحل تمر بها
ولكل مرحلة رحيقها الخاص
مهما كان حجم المشقة بها
ومهما اخذتنا صعوبات الحياة
فدائما وابدا توجد النسمة الجميلة التى ترطب نفوسنا وتمنحنا السعادة
فتذكرى جمال الامس
وعيشى احلى مافى اليوم
واحلمى بكل ماتتمننين للغد
ولا تنسى دعواتك لاشرف فى العمرة

momken يقول...

لا لا لا
اجاثا كريستى وارسلوبين والشياطين التلاتاشر

اهم كتابات على مستوى اكره الارضيه

وهما دول الى علمونى القرايه اصلا زمااااان

ايام الكتابه ماكانت كتابه

ياه فكرتينى بالذى مضى

الكمبيوتر الله يقطعه مخلاش وقت للقرايه

تحياتى

زوجة جدا يقول...

نوئةحبيبتى:أجدنى متلبسة بحالة من الزهو عندما تمنحنا شخصية لها جمالك تنويعات من الذكري وتحملها بعض من ملامحنا ...وبعيدا عن ذكرياتك أندهش كثيرا عندما تلح عليك فكرة التفرغ لاأتصورك الا منشغلة طول الوقت بشغل ودراسة وبيت واولاد وناس ..ناس كثير حواليك يتمنوا تفضى شوية علشان ياخدوا منك حتة وقت وانت دايما بتحاولى ان الوقت يقضى ...صدقينى باشوفك جوه كل ده باقول الله عليك ..ربنا معاك ..بيقوينى وجودك ومثابرتك متهيألى لوعملتيها انا كمان حا اتهد واعملها ها قولتى ايه...

ELMASRYA - MOSLEMA LELLAH يقول...

أنا اكتشفتك النهارده

من فترة قالتلي عنك حبيبتي أم البنات لكن اتشغلت في مدونات تانية ومادخلتش مدونتك

والنهاده فوجئت بصورة غلاف المغامرين الخمسه جنب موضوعك عند حبيبتي القدر وأنا

قلبي دق جامد قوي دقات متلاحقه سريعه

وجريت اشوف موضوعك

لقيتك بتتكلمي عني

يااااااه المغامرين الخمسه تحديدا مش التلاته كمان كانوا حبايبي قوي

وكنت وانا بقرأ لهم أطلب من أمي رحمها الله أن تعد لي كأسا من عصير الليمون المثلج اللي دايما يقدموه للمفتش سامي في الكشك الصغير بالحديقةأو يطلبوه في كازينو المعادي

لعلمك الفرق الوحيد بقى بيني وبينك إني لغاية دلوقتي مواظبة على قراءة هذه الألغاز وبعيش معاها حالة من استرجاع زمن البراءة وعدم تحمل المسئولية وعدم الإحساس بأحزان الحياة وآلامها

قريت انك هتعملي عمرة بإذن الله

تسافري وترجعي بألف سلامة ويتقبلها منك رب العالمين قبولا حسنا

لو افتكرتيني ادعيلي بالأمن والصحة والستر

مين عارف ممكن فعلا آجي على بالك فجأة رغم اننا مانعرفش بعض

هضيف مدوناتك التلاتة عندي وأتابعك بإذن الله

دمتي سالمة

فوضى منظمة يقول...

صدقيني

تستطيعي دائما خلق وقت لما تحبين
نعم .. ستعاني أشد المعاناة لذلك
لكن صدقيني ستكون معاناة تستمتعي بها جدا .. معاناة لها طعم خاص

أنسانة-شوية وشوية يقول...

فريند

سعيدة بوجودة وبالاطالة كمان وحلوة جداً الجزء الخاص بأروع ما قرأت

انتظرك دائماً حتى لا يكون المقطم اثر عليك

أنسانة-شوية وشوية يقول...

حياة

اسعدتينى جداً بمرورك منتظراكى دائماً وكمان سعيدة انى لقيت محترفين للمغامرون الخمسة معى

دمتى بكل ود

أنسانة-شوية وشوية يقول...

ستيتة

ماليش دعوة انا عايزة التعليق بتاعى

أنسانة-شوية وشوية يقول...

القدر وانا

حبيبتى والله عارفة ان الحياة مراحل وانا استمتع بتعايش وليش بالعيشة بس لهذه المراحل ولكنها كما كتبت

شوية وشوية

طبعاً مش هنسى اشرف ولا انتى في الدعاء ان شاء الله لسه شوية علي السفر احنا هنسافر اخر مايو

أنسانة-شوية وشوية يقول...

ممكن

انا كمان كنت بقرأ لاجاثا كريستى، بصرة

بس انا عكسك في موضوع الكمبيوتر لا استمتع إلا والكتاب بين يدياى

منورتى

أنسانة-شوية وشوية يقول...

زهرتى

تدهشتى كثيراً تعليقاتك لكن طبعاً بتبسط لما الاقيكي انت بالذات تقولي عنى جميلة اروح جنبك فين يا بنتى انت بس علشان بتحبيني فشيفانى كده، ربنا يخليكي ليا يارب

وبعدين فكرة الانشغال لما بتورد في خاطرى بتكون للعمل بس وبفكر بعده انى امارس طقوس الانشغال بالله ولله وكلها وقت بسيط لعل الله يستعملني واكون صادقة معاه

اوعى تتهدى انت عارفة رأيى

بحبك يا قمرتى

أنسانة-شوية وشوية يقول...

مصرية مسلمة لله

الله عليكي وعلي كم الحنية والجمال اللي في تعليقك ، بجد اسعدتنى كثيراً ربنا يجعلك دائماً ممكن يدخلون السرورو علي قلوب المسلمين .

انت تعرفي ام البنات ربنا يديم علينا المحبة ويجمعنا في جناته وتكون من المتحابين بجلاله، سبحان من ذكرنا وعلنا ان شاء الل مش هنسي الدعاء وقول لكوا قبل السفر علشان لو عايزين دعوة مخصوصة ربنا يقدر لنا الخير حيث كان وكيف شاء

أنسانة-شوية وشوية يقول...

فوضى منظمة

انا فعلاً برتب اولوياتى الحمد لله وفضله كويس وبجد بحس ببركة في الوقت غير عادية بس زى ما قولت فعلا هى شوية وشوية