الأربعاء، ٢١ يناير ٢٠٠٩

وجع الفقد

من فترة طويلة وانا ابحث عن تلك الرواية وكنت قد طلبتها من الشاب الذي اعتدت ان يأتي لي بما اريد من الكتب، يوم السبت الماضي اتصل بي وابلغنى انه احضر لي ما اردت من الكتب ومنها هذه الرواية ، احضرتها الأحد مساءً ولم استطيع النوم وهى تحت المخدة انظر اليها والي عينى التى اكاد افتحها من التعب ومثل شخصيات الكرتون علقت جفونى بالخيوط  كى أقرأها وما ان أفتتحتها حتى توالت الصفحات صفحة تطوى أخرى وأنا اكلم نفسي كيف كل هذا الحب ويتركها ومن هى تلك المحبة التى بعد ما حدث لها وبكل هذا الغدر ومازالت تحب وتأنس وتنتظر هذا الرجل، احببت بطلة الرواية واحببت اصدقائها فهى تصرح بكل أحاسيسها ومواقفها دون تكلف وفي سلاسة ويسر غير عادية . لغتها راقية تأخذك من كل الاجواء المحيطة بنا هذه الايام وتخرجك من عالمك الي عالم اخر ، تكاد ان تقسم لها ان خلي عنك كل الاحزان والهموم فسوف يأتي النور ، تضعك بجانبها وهى تجلس علي ارضية غرفتها  تعد الرخام، تأخذك معها داخل المطبخ وهى تنظف حتى لا تأتي امها فتنظفه، تكاد ان تحتضنها وتجلس بجانبها تكلمها فلا تثير في قلبها الشجن مرة اخرى ، تشعرك انك جزء منها.
انهيت الرواية واعدت قرأتها اليوم وكنت حريصة علي ان تكون عيوني مفتوحة فلا داعى للخيوط  فاليوم الخميس وغداً النوم متاح.
لم استمتع بسرد لوجع الفقد والامه إلا من نهى محمود وما احسست بأنى سعيدة في نهاية رواية إلا وانا أقرأ ان هذه الاوجاع والالام تحولت إلي مصدر سعادة لطفلة تلهو في البانيو
  
فتحية شكر وامتنان علي ليلة سعيدة امضيتها واحاسيس جميلة ثقلتنى بها لك يا نهى

هناك ١٤ تعليقًا:

زوجة جداً يقول...

الله عليك جعلتنى أغار من ليلتك مع نهى ومن خميس أفتقد فيه نهى ..الكتابة نعمة تغسلنا من الاحزان وتعيد اكتشافنا لذواتنا ..وتعيد صياغة الوجع داخلنا فلا يستطيع ان يكون سارى المفعول لاكثر مما يستحق ...
احساسك بالرواية أكثر من رائع وتحليلك استفز تلكؤى فى اقتنائى للرواية وهذا أكثر ماتحتاجه رواية من قارئ..لذلك دعينى اذكرك بمشروعك
قراءة كتاب ثم عرضه وتحليله
فلتكن رواية نهى هى البداية ...

غير معرف يقول...

مساء الخيرات يا نونو احساس جميل ببطلة حزينة والاجمل تخيلك بلا اصدقاء فى الرواية والاجمل ان نعيش فى قصة نحبهاوان تحارب النوم من اجلها تحياتى لنهى وتحياتى لكى ايضا وخميس جميل ونوم سعيد


قتطى

Fahd يقول...

عفوا هي مين فتحية شكر دي

علي العموم اعتقد انك تحكي عن شيئين

رواية رائعه وقارئه جيدة
بالنسبة لحب القراءه اعتقد اني لما كنت في المدرسة نسيت السندوتشات فتضايقت لكن تذكرت اني مع روايات ملف المستقبل فابتهجت

القراءه متعه وادمان

وتشوقت لقراه الرواية

ستيتة يقول...

اناااااااااااا جيت
دي زيارة مبدأية علشان اغريتني بالبتي فور
بليل لما ارجع من تدريب التايكوندو بتاع العيال ها افصفص المدونة على راحتي كده
وكمان اغريتيني بالرواية وانا بحب الروايات ها اجيبها ان شاء الله ده غير اني زيك لو بقرأ شيء يشدني حتى لو 300 صفحة لا مومكن انام الا لما اوصل للجلده
تحياتي ياقمر

غير معرف يقول...

الله علىذلك التعليق المشوق لتلك الرواية الجميلة التى لازمتك طيلة ليلة الخميس فهنيئا لك بقرائتها وهنيئا لى باستعاريها ليصلنى هذا الاحساس الجميل كما هو الحال معكى حبيبتى امش

ستيتة يقول...

منين جالك احساس وانتي صغيرة بأن تكوني ولد؟
تصدقي عمري ما جالي الاحساس ده وانا مقدرة الكثير من الصديقات اللي كان عندهم نفس احساسك
الشتاء عندي جميل لأني اصلا استعجل مرور الفصول والسنوات
نفسي تجري ورا بعضيها من غير ما احس من غير ما اتألم وان اتألمت يكون الألم صغير لأن الأيام تمر
جميل الشتا اجمل الربيع واجمل واجمل الصيف ومش بطال الخريف بس الأيام تمر

أنسانة-شوية وشوية يقول...

زوجة جداً

اسعدتينى بتعليقك الجميل ده بجد شوفتى بقي لما بقولك انه مش مجروح بالذات منك ليا لانه قيمته كبيرة اوى اوى، لا تتخيلي فرحتى لما بدخل علي اى مدونة واشوف تعليقاتنا نحن الاثنين مع بعض حاسة انى الحلم بقي حقيقة جميلة

أنسانة-شوية وشوية يقول...

قطتى

اه فعلا ما اجمل ان تحاربي النوم لشئ تريديه بشده
وخصوصا لو كان كتاب جميل

أنسانة-شوية وشوية يقول...

فهد

جديدة عليا موضوف فتحية شكر بس حلوة صحيح

وفعلا القراءة عندى ادمان لحاجة جميلة اوى
شكراً لزيارتك وتعليقك

أنسانة-شوية وشوية يقول...

ستيتة حسب الله الحمش
يا مرحب يا مرحب بجد نورتى المدونة وادى البتى فور والنسكافيه جاهز سكرك اد ايه، هعل زى خالتو "زوجة جداً" واقول انك زى انا كمان لما قريت التعليق قولت زى تمام انااااااااا جيت شكلك بجد شبهنا شوقتينا نشوفك وحتى في موضوع القراءة، اما موضوع الاولاد والبنات انها قصة طويلة
منورانى يا جميلة

أنسانة-شوية وشوية يقول...

امش حبيبتى

فطستينى من الضحك وانا بقرأ التعليق، بحب تعليقاتك جداً وبستناها زى كده ما انتى مستنية الرواية وهعرف رايك اكيد

الفقيرة إلى الله أم البنات يقول...

انسانه
ساأشترى الروايه
ولكن دعينى اهنئ نهى بك فأنت افضل من يقوم بعمل دعايه
لانها دعايه من من يحبك فتكون دعايه من القلب
انسانه بحب رقتك وحنيتك

معبرتنيش وبعتى ايميل على ايميل مدونتى اصحاب النعم
مقموصه منك
لا مش هاقدر
بحبك فى الله قوى

أنسانة-شوية وشوية يقول...

تعرفوا يا بنات ي اخواتى
ان المدونات عملت لنا حس كده وان المواضيع اللي مبنفتحهاش مع بعض بسبب قلة الوقت بقينا نعملها اون لاين
انا فرحانة بيكوا جداً

كراكيب نـهـى مـحمود يقول...

يا خبر كل الكلام الجميل ده علشاني انا
متشكره جدا واتمنى ان اكون عند حسن الظن دائما سعيدة بك وباحساسك بمكعباتي - تلك الطفلة الأولى الباره بي أنا أمها خالص محبتي وودي