الثلاثاء، ٢٦ أغسطس ٢٠٠٨

مع صديقي القديم الجديد

لا اعرف لماذا اتذكر زوزو الان .. اعرف مدى تأثري بهذا الفيلم وبكثير من مشاهده..ولكننى الان اتذكر جيداً عندما طلبت زوزو من والدتها ان تضع يديها علي قلبها والتمسك بها كأنها تريد حضن تختبئ فيه من الزمان والمكان مكان امن وزمان امن ايضاً لا يستطيع احد الوصول اليه لا تستطيع التحدث لاحد ترغب في يد حنون ترطب جفاء الاوقات دون ان تجد داعى للكلام او الثرثرة فماذا نقول ولمن نقول. تستدعينى ابنتى لكي اقرأ القصة الجديدة التى انزلتها من النت تستوقفنى (صديقي الجديد) عن القمر نعم تذكرت كم صادقته ليالي كيف نسيته في زحمة الاوقات والاشغال والاطفال كم جلسنا سوياً وكم تحدثنا سوياً وكم مرة اشفق عليً وقال خلي عنك
فهو لم يطالبنى بالسؤال عن اسباب لانه يعلم انى لا استطيع البوح ليس لعدم قدرتى علي البوح ولكن لا استطيع فيربط علي كتفي ويمنحنى ابتسامة افتقدها تبعث في نفسي الامل فأنطلق من جديد في عالم من الاحلام الجميلة التى اصر علي تحقيقها يغيب ثم يبعث اليً علامات فأهتدى  فيا صديقي القديم الجديد افتقدك وافتقد يديك الحنونتين وابتسامتك

هناك ١١ تعليقًا:

blue-wave يقول...

وانا ايضا افتقدة
وبشدة

غير معرف يقول...

الكلام جميل أوى و أنا كنت فاهمة لحد النص بس مش فاهمة ليه ضعت بعد كدة..يمكن عايزة أنام تانى و لا إيه

غير معرف يقول...

هى فين الأصدقاء دول دلوقت على ما أظن أن دوامة الحياة والعمل جعلت من الواحد إنه لايجد الوقت لكى يقعد مع نفسه حتى وهل تعتقدى أن القمر مازال زى زمان والا أصبح زحمة مثل كل شئ .

عروسة ننوسة يقول...

كل سنة وانتى طيبة
ما اجمل الكلام عن الصداقة

الفقيرة إلى الله أم البنات يقول...

معانى كثيرة واشياء اكثر
ضاعت منا فى زحمة الحياة
حتى هناك بعض التعليقات نسينها وتبدل بكلمات
مثل كول..نفض لى..سيح..شرد
زمان
كان رائع...جميل ..حلوة
والزحمة بتنسينا انفسنا مش هننسى اصحابنها الرموز
بوست رقيق مثلك يا حبيبتى
رمضان كريم

أنسانة-شوية وشوية يقول...

بلو ويف
منورانى الله يكرمك ويمن علينا بكرمه

أنسانة-شوية وشوية يقول...

انا ودماغي
مش عارفة ليه مفهمتيش اكيد عايزة تنامى هستناكى تانى

أنسانة-شوية وشوية يقول...

ساسا
ايوه هى دوامة الحياة ربنا يعينا

أنسانة-شوية وشوية يقول...

عروسة ننوسة

الله يكرمك المدونة كلها منورة بوجودك

أنسانة-شوية وشوية يقول...

ام البنات
منورة مصر كلها حمد الله علي السلامة عندك حق احنا في الزحمة فقدنا حاجات كتير، حتى تعبيراتنا
جزاكى الله خيرا ، الله اكرم

غير معرف يقول...

تصدقى انا كمان كنت والقمر اصحاب جدا وكان معانا كمان نهر النيل كنت بحس انى فعلا بتكلم معاهم اقعد فى بلكونة بيتنا لوحدى ولا امل من النظر والتكلم مع القمر حتى يغيب عن نظرى ولما اعدى على نهر النيل كنت بحس اننا اصحاب وانه بجد عارفنى ومش عارفة ايه اللى حصل فى الدنيا بعد كده لا النيل عارفنى ولا القمر فاكرنى مش عارفة يمكن انا اللى اتغيرت وغبت كتير قوىىىىىىى ومش عارفة ارجع يمكن
الله يسامحك ليه فاكرتينى باصحابى القدام وانا عارفة انى مش حقدر ارجع لهم تانى من زحمة الحياة وتغير الحالى

نور الفجر