الأحد، ٩ ديسمبر ٢٠٠٧

رحلة الي الله


في الوقت ده من السنة اللي فاتت كنت هتجنن لان تأشيرة الحج مكنتش لسه جت وكنت حاطة امل كبير جدا ان ربنا سبحانه وتعالي هيكتبي الحج عام 1427 لانى كنت حجزت سنة 1425 والدكتور قال مينفعش اسافر لان الحج كان في اواخر اشهر حملي فالغيت الرحلة وكلي حسرة لانى لن اكون مع الحجاج وكل سنة في وقفة عرفة ابكى اشد البكاء واقول لنفسي يارب اكتب لي حجة عندك نفسي يارب البي لبيك اللهم ام لبيك لبيك لا شريك لك لبيك ان الحمد والنعمة لك والملك لا شريك لك مش متخيلة ان ده كله كان وانى فعلا سافرت ورجعت و حجاج السنة دى سافروا برده قلبي بيرفر ويحوم هناك كانى لسه مرجعتش انا معاهم لحظة بلحظة ياه يوم مصليت في الروضة الشريفة وبكيت بكاء فظيع ودعيت واذا بهاتف يقول لي الم تدعى واستجاب لك اه والله لا اصدق انى نسيت انى دعوت بهذه الدعوة وربنا تبارك وتعالي استجاب ياه يا ارحم الراحيم يا الله (ان الله بعباده لرؤوف رحيم) واخيرا التاشيرة صدرت واستلمناها قبل السفر بيوم وكان السفر بالبر وعن طريق نويبع وليس سفاجا بدات الرحلة يوم 2 ذو الحجة 1427 وهكذا تكون الرحلة

هتذكر معاكوا بيوم بيوم ان شاء الله تعالي بكل روحانياته وجهاده سواء البدنى او النفسي مكنتش متخيلة انه جهاد بس فعلا لما تتحط في مواقف لازم تتصرف فيها بغير طبيعتك وتجاهد نفسك خصوصا انه (لا رفث ولا فسوق ولا جدال فى الحج)اه حتى الجدال اللي هو السمة الاساسية في حياتنا اذا كنا علي حق او لا.

كل سنة وكل الامة الاسلامية بخير وسلام وحب وقوة وخوف علي بعض ومتحدين

هناك ٣ تعليقات:

اعلام هادف يقول...

عقبالنا كلنا يا رب

غير معرف يقول...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
-كل عام و الكل بخير و يمن و بركات ، أعاد الله هذه الأيام المباركه علينا و عليكم و على الأمه الأسلاميه و الكون بالخير و البركات إنه هو القادر نعم المولى و النصير.

-ربنا يرزقنا جميعا بحج بيته الكريم و زيارة مدينة رسول الله و النظر إلى البيت الحرام و ما اجملها من عباده.

- اذا لم نستطع ان نقوم برحلة الحج ، فلنقم بعمل الرحله الى الله هنا ، الأرتحال اليه عن كل أو بعض أو شىء مما يغضبه جل جلاله ، الأرتحال عن الجدل و اذية الناس و اللغو و الخوض فى الأعراض و قول الزور و الرشاوى و الأكراميات و تضييع الوقت و هدر الصحه ،
أليس جميل و ممتع القيام برحله كلنا نتذكر كيف نقوم بالأعداد لأى رحله و كيف نسعد بمجرد التفكير فى القيام برحله و تغيير نمط الحياه ، فمن الجميل ايضا القيام بالأرتحال الى الله ( انى زاهب الى ربى سيهدين ) ، لو فكرنا فى ترك الخطأ و محاولة ايجاد لذه بذلك كما نجد لذه بالزهاب لرحله.

- انا أحيي فيكى جمال اختيار عناوين موضوعاتك.

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

MR.AMR يقول...

السلام عليكم ورحمته وبركاته

كل عام والمسلمين اجمعين بخير
لو تفتكرى من كام يوم كلمتك وقولتلك فاكره زى الوقت ده السنه الى فاتت كنتى فين قولتيلى على كذا حاجه فكراها كويس
بس لما قريت دلوقتى اتضح انك مش ناسيه اى حاجه وانا هاستنى تحكى الى حصل فى الايام الجميله ديه الى فعلا لا يمكن تتنسى .

طبعا ذكريات جميله وايام لا تنسى حتى لو كان فيها مشقه وتعب بس كله يهون .انا اليوم ده بفضل فاتح التلفزيون واقعد اتفرج على الحجاج فى كل خطواتهم.

وربنا يكتبهالك تانى ويارب اوعدنا ونولها لوالدى ووالدتى الى نفسهم يروحوا يارب اكتبهلهم .