الخميس، ٢٦ فبراير ٢٠٠٩

أنا وفبراير

شهر فبراير بالنسبة لي شهر مميز جداً وخاص ففيه ولدت وفيه ولدت والدتى وفيه تزوج ابى من امى وفيه ولدت ابنتى الصغرى . العلاقة بينى وبينه قوية وجميلة جداً بحبه وبحس ان هو كمان بيحبنى فكل ذكرياتى معه جميلة كما هو ، ولكن هذا العام كان اكثر تميزاً وتألقاً عن ذى قبل لا اعلم بالتحديد ما الذي ميز هذا العام ولكنى اعتقد في اشياء كثيرة ودعونى ارجئ الحديث عن الاشياء جانباً حتى اتحدث عنه في وقته وعلي راحتى ولكنى وكعادتى كل عام في يوم 16 انظر جيداً في المرآة حتى استطيع ان افرق بينه وبين اليوم 17 علنى اجد الفرق ولكن هيهات فهى فهى لا تختلف (هكذا انا مع نفسي)، لا في الشعور والاحاسيس ولا في نظرتى لنفسي والاخرين ولا حتى في لون الشعر (الحمد لله) لم تزرنى الشعيرات البيض بعد. في اليوم 17 من شهرى المفضل والحبيب الي قلبي ولدت انا احب ان اقف مع نفسي للحظات التقط انفاسي واحاسب نفسي علي ما قصرت وما اريد ان تعمله في عامها القادم إذا شاء ربي وهكذا فأنا ابدأ خطواتى من 17 من هذا الشهر واحدد الخطط الثلاثية والخماسية مع نفسي في هذا اليوم .

كان هذا اليوم مختلفاً هذا العام عدت الي منزلي لاجد بناتى قد زينوا المنزل بالبالونات ذات الالوان الكثيرة والمبهجة ووضعوا علي الحائط اسمى مزين بالبالونات

ارسل لي زوجى باقة ورد غير عادية علي مكان عملي.

اقام لي اصدقائي احتفال جميل وختموه بارسال قسيمة صدقة جارية بأسمى

يعنى في النهاية عايزة اقول لكم ان هو ده الطبيعي لما تبلغوا سن 18 ومتتنازلوش عن اقل من كده

هناك ٧ تعليقات:

ستيتة يقول...

كل عام وانتي بخير
بحب فبراير انا كمان بدون اسباب واضحة

طبيعي لما تتمي 18 يامكارة يكون هو ده احساسك
والسنه الجاية ان شاء الله تكوني اجمل في ال17 ربيعا

ولو زارتك الشعرات البيض برضه افرحي

من حديث عمرو بن شعيب عن أبيه عن جده مرفوعا رواه الخمسة وحسنه الترمذي . انتهى . وقطع في الإقناع والمنتهى بالكراهة فقط . ولفظ حديث عمرو بن شعيب الذي أشار إليه صاحب الفروع قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم { لا تنتفوا الشيب فإنه ما من مسلم يشيب في الإسلام إلا كانت له نورا يوم القيامة } وفي رواية { كتب الله له بها حسنة وحط عنه بها خطيئة } رواه أبو داود والترمذي وقال : حديث حسن ولفظه أن النبي صلى الله عليه وسلم { نهى عن نتف الشيب وقال : إنه نور المسلم } رواه النسائي وابن ماجه .

الحمد لله اننا ولدنا فيه وشببنا فيه وشبنا فيه

بحبك

الطائر الحزين يقول...

جميل انا كمان فبراير بس قبلك يجى باسبوع كدة
الا ان الشعيرات السمر بدأت اتحسسها وسط البيض

غير معرف يقول...

كل عام وانتى اجمل والى الله اقرب فبراير حلو شهر صغير فى السنة كله يعنى انتى كمان فى نفس الشهر يعنى صعيرة ههههههههههههه على مين يا حاجة كبرى نفسك مش السنة الفاتت كنتى 15 سنة فاجئة بقت 18 مش المهم احلى شهر علشان فية اتولدت بنوتى وكانت فى حضنى يارب على طول وطبعا امى الحبية الغالية سنة حلوة عليكى وموفقة والسنة القادمة تكونى فى الصف الثالث ان شاء الله



قتطى

الفقيرة إلى الله أم البنات يقول...

انسانه
كل سنه وانت طيبه يا حبيبتى قلبى ويارب دائما يكون شهر فبراير بالنسبه لك ذكرياته جميله
عارفه فى شهور كده تلاقى نفسك مرتبطه بيها لميلاد حد غالى..مواقف جميل..ذكريات
مميزة
اسأل الله ان يديم عليك نعم الستر والصحه
وبخصوص الشعر الابيض
هو عندى منذ ان كنت طفله
مابلك به الآن
والعيال شيبونى
وعملا" بالحديث اللى حطيته حبيبتى ستيته
مش هاشيلهم خليهم اهو وقار جامد

بنوتة يقول...

السلام عليكم
كل سنة وانتى طيبة وعقبال مليون سنة
بس لسة بدرى أوى ده انتى لسة 18 سنةههههههههه
وكمان عندك أولاد وبتشتغلى
انتى لسة تدخلى موسوعة جينيس
ههههه
تحياتى ليكى وربنا يجعل أيامك كلها هناء وسعادة ويحبب اليكى كل الشهور زى فبراير
تحياتى وسلام

زوجة جدا يقول...

حبيبتى نوءة رغم انى مش بحب البرد خالص لكن لازم لازم أحب فبراير علشان نص حبايبى اتولدت فيه وكمان حبيبى اللى هو حبيبى يعنى برد فلس ومن غير زق اه فلس بس برضه علشان خاطر عيونكم بنحبوه ....الحاجة المهمة اللى شفتها فى كلامك انا بسميها نجاح ...نجاح فى شغللك مع زمايلك ..نجاح مع أولادك بس مع جوزك ده حب ....رجعت فى كلامى كله كله هو ده الحب ....بحبك

القدر و انا يقول...

كل سنة وانت طيبة يا ارق واطيب قلب
هنيئا لك حب اولادك وزوجك ووالديك واخوتك ادامه الله
وربنا يسعد ايامك