الاثنين، ٢٢ سبتمبر ٢٠٠٨

انا وانا برده



انا : ماما انا عايزة اتحجب
ماما: ايه ليه يعنى انت عندك كام سنة لسه بدري
انا: لا مش لسه بدري ولا حاجة انا في اولي اعدادى
انا: انا خلاص ابتديت اتحاسب ولازم اسمع كلام ربنا
ماما: لسه بدري
انا: لا انا هتحجب خلاص
ماما: مش هتروحى فرح خالك معانا بالمنظر ده
ماما: اقلعي الهباب(الايشارب) ده وانا خلاص قصيت كم الفستان
انا: مش هروح الفرح
ماما: هتروحى
انا: بكاءءءءءءءءءءء حاد (منتهى القهر)
=======================
انا: يا بنتى انت لازم تتحجبي
هي: لا افكر الاول
انا: انت محتاجة لتفكير احنا مش حاسمين الموضوع ده واتكلمنا فيه كتير
هي: اه بس استنى شوية
انا: تستنى ليه هو الواحد عارف عمره هيسمح له انه يقدم الطاعة ولا لا
هي: طب استنى شوية
انا: فكرى وانا معاكى
هى: اوك موافقة
انا: علي بركة الله
هى: بعد فترة هو اللي يشيل الحجاب بعد ما اتحجب يكون حرام عليه
انا: ليه
هى: اصل اصحابي لابسين الحجاب بس في رمضان
انا: طب هو رب رمضان مش موجود طول السنة
هي: اه
انا: طب اطيعه شهر واعصاه بقية السنة ينفع
هى: في تردد لا
انا: في سري ربنا يصلح حالك يا بنتى ويصلح حال بنات المسلمين جميعاً ويبعد عنك وعن دماغك شياطين الانس والجن
في سرها:منتهى القهر

هناك ١٠ تعليقات:

blue-wave يقول...

فعلا
اوقات كتير مش بندرك قيمة الطاعه
واوقات كتير بيكون اللى بنحسبه قهر هوا خير
واوقات بيكون الخير فى القهر
عاجبنى تضاد المواقف دا
تسلم ايدك

http://kasperb4.blogspot.com/ يقول...

مش عارف اقولك ايه
بس فعلا ده بيحصل
بيتهيألي من كتر ما الجيل بئا عايش ف تناقضات وبيسمع بودانه كمالاختلافات الرهيبة على الفضائيات بين الشيوخ وبعضيها
وضيفي على كده الصحبة اللي البنت ماشية معاهم
دي كلها عوامل من شأنها انها تعمل الرفض أو التردد ده

لكن ف الآخر المسألة تتوقف على توفيق ربنا.

كل سنة وانتم كلكم طيبين
ويارب السنة الجاية تكوني ف عمرة بإذن الله
:)

غير معرف يقول...

ربنا يهديكى يا سلمى
بجد بزعل أوى لما بتكلمنى فى الموضوع ده و تقعد تقولى طب احنا ليه بنلبسه و فيها إيه لو قلعناه
معلش هى لسة صغيرة برضه و لما تكبر شوية و تلاقى صحابها برضه لبسوه الحجاب حتبدأ تفهم و يمكن لما تكبر و تبقى قدك تقول ربنا يكرمك يا امى لأنك خلتينى البسه على طول

غير معرف يقول...

إزيك يا طنط عاملة إيه

وحشانى اوى أوى أوى

مستنية أشوفك فى العيد :)

غير معرف يقول...

اخى الفاضل - اختى الفاضلة

كل عام وانتم بخير .... وتهنئة قلبية بقدوم عيد الفطر المبارك

وندعوكم لمشاركتنا حملتنا

********* ( من اجل منع المواقع الاباحية ) ************

فى انتظاركم لمشاركتنا هذا العمل الذى نعتقد اننا جميعا بحاجه الى

محاربته من اجل مستقبل امتنا ومن اجل النهى عن المنكر ..

كل عام وانتم بخير مرة ثانية وفى انتظار تواصلكم معنا

د/ رامي شهاب الدين يقول...

الحجاب طاعة لله وستر من فتن الدنيا
ربنا يهدى كل المسلمات
اللهم آمين
تحياتى

المستنصر بالله يقول...

كل عام وحضرتكم بخير

عيدكم مبارك

تحياتى لحضرتك

Unknown يقول...

صح تصدقى........
ممكن كل واحد فينا بغض النظر عن الفايدة يكون شايف الموقف قهر

غير معرف يقول...

انا رايي ان الحجاب شىء الزامى وواجب على كل مسلمة زى الصلاة بالظبط
لكن اهم شيء احترام الحجاب
وان فعلا التصرفات والافعال تكون صح
انا للاسف بلاقى كتير جا محجبات بس عشان اغلب البنات محجبة وان محدش يتكلم عنها
لكن للاسف كتصرفات غلط جدا
انا بجد نفسي الحجاب والافعال تكون صح مش مجرد شيء بنتستر بية ادام الناس وخلاص
الحجاب + الالتزام الحقيقى
تاج للبنت

Unknown يقول...

كم جميل ان ارى تلك العفوية
كم جميل ان ارى اللون الابيض فى القلب يتربع

كم جميل ان ارى تلك المعركة الجميلة التى ينتصر فيها السلام

جميلة انتى بارك لك وجعلكى من المغفور لهم

حورية الجنية الصغيرة ... لكى منى اشد احترام

من بعيد اوى ... بكتبلك