السبت، ٧ يونيو ٢٠٠٨

هذا الحرف احبه

فيه علاقات بتربط بينى وبين حروف اللغة العربية كل الحروف احبها ولها معى ذكريات واسباب للمحبة ولانها حروف عربية ولانى من عشاق اللغة العربية هذا العشق الذي ليس له حدود لانها في الاصل لغة القرءان الكريم وايضاً لثرائها وعمق مفرداتها، استمتع وانا أقرأ لأناس يوظفون اللغة لتعبر عن مشاعرهم واحاسيسهم وايمانياتهم ومعتقداتهم بشكل راق يصل اليك في سهولة ويسر كما انى استمتع بالالفاظ المختارة ولانها لغة واسعة ثرية تستطيع ان تجد كل الكلمات والتعبيرات التى تساعدك في ذلك.
فكل حروف اللغة العربية تبهرنى كما تبهرنى صفات الحروف ومخارجها، ويحزننى ما وصلنا اليه من استبدال اللغة العربية في الاحاديث باللغات الاجنبية والتفاخر باننا نتحدث اللغات الاخرى عن التفاخر بلغتنا

ونظراً للعلاقة الحميمة التى تربط بيني وبين حرف الهاء منذ ولادتى لانى احبه بالاضافة الي انه اول حروف اسمى كنت دائما اظنه حرف مخرجه من القلب ودائما ما انطقه من رئيتى (محفظتى تجد مشكلة معى في ذلك) احاول ان اخرجه من مخرجه الصحيح وان يظل هو في نفسي حرف صادر من القلب هو وضمير الغائب وهو الصوت الخفي داخلي طبقا لصفته الاصلية كما انه يجرى معه النفس لاحساسك به

كما ان طريقة كتابته توحى بالعمق وتعطى انطباع ان صاحب الحرف علي علاقة قوية بباقي الحروف


احب حرف الهاء وصفات حرف الهاء:
الهمس وهو الخفاء وضده الجهر"لغوياً"
واصطلاحاً : إخفاء الحرف وجريان النفس معه عند النطق به لضعفه وضعف الاعتماد عليه في مخرجه .
وحروفه عشرة مجموعة في ( محثه شخص سكت ) وهي الفاء والحاء والثاء والهاء والسين والكاف والتاء والشين

احب حروف اخرى ولها علاقات معى احببت ان ابدأ اعرفكوا علي احبهم الي نفسي

انتو بقي اى الحروف ترتبطوا بها

هناك ١٧ تعليقًا:

عصفور المدينة يقول...

كانوا زمان بيملونا "لا" حرف من ضمن الحروف
الحرف ده أنا باحبه
:)

http://kasperb4.blogspot.com/ يقول...

انا كمان بحزن اوي لما اصلي ورا امام لا يتقن مخارج الحروف

بصراحة مخطرش ف بالي قبل كده خالص ان حد يسألني ايه حرفك المفضل

ولكن انا هقول ان الحروف اللثوية ( ث - ذ - ظ ) ومعاهم حرف الضاد تعتبر من اهم المقاييس اللي تقدري تعرفي بيها اللي بيقرأ القرآن أو اي حاجة بالفصحى إذا كان فاهم مخارج الحروف ولا لاء
ونطق الحروف دي بالذات ـ لأن أكثر اخطائنا فيها ـ بطريقة خاطئة يعتبر خطأ فادح لقارئ القرآن بالخصوص لأنها بتغير معنى الكلام تماما

همممممم
انا بحب حرف الراء :)

الطائر الحزين يقول...

مش عارف
عمرى ما فكرت ارتبط بحرف ما

ض
لغة الضاد

Unknown يقول...

يكفى أنها لغة القرآن الكريم ولكن أصبحت الظاهرة وموضة هذه الأيام التفاخر بعدم معلوميةالشخص للتحدث أوالكتابة باللغةالعربيةوأجدها كثيرا فى مكان عملى مع التعينات الجديدة
ندعو الله أن يصلح لنا جميعا الحال وتعود اللغة العربية إلى ما كانت عليه.
ومن الحروف التى ارتبط بها ن س م ة ربنا يخليها لى

أنسانة-شوية وشوية يقول...

عصفور المدينة
زمان فعلا كانوا بيعلمونا ان "لا" من الحروف بس في الحقيقة هى من الكلمات اللي دايما بنعبر بها عن الاشياء التى لا نريدها

انا كمان في فترات كتيرة كنت بحبه وبستعمله كتير

أنسانة-شوية وشوية يقول...

محمود
كفارة يا اخى خصلت امتحانات اخيراً ان شاء الله بالتوفيق
انت عارف اول ما ابتديت اتعلم القراءة الصحيحة كنت بخرج لسانى في كل الحروف من شدة حصي علي انى انطق صح
ولا حرف الضاد بقي علشان اجيبه من المخرج صح مقولكش تعبت بجد علي ما وصلت الحمد لله
جميل حرف الراء من الحوف اللي لها وزن
مبسوطة انك منورني

أنسانة-شوية وشوية يقول...

الطائر الحزين
ما هو احلي حاجة اننا نفكر ونعرف احنا مرتبطين بأيه ويمكن دى احلي ما في التدوين انه كل افكارنا مع بعضها بتخلي الواحد يقلب في مخه الافكار ويطلع بحاجة جديدة
الضاد حرف ثري خاص بينا بس احبه انا كمان

أنسانة-شوية وشوية يقول...

ساسا
شكلك متعقد، ربنا يحمى صاحبة الحروف دى ويبارك لك فيها

غير معرف يقول...

عزيزتى اول مرة اعرف العلاقة الحلوة دية مع حرف الهاء ياة كل الحاجات المتناغمة دية فى حرف واحد من اسمك امال الباقى يبقى اية دية حالة عشق وانسجام كامل مع الحرف ويابختك بحرفك امال حرفى ويعتبر من اول حروف اللغة العربية وهوحرف الالف يبقى معناه اية ويعتبر استفسار وارجو الرد امش

ربما لم تسمع عنى يوماً يقول...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

الحقيقة اول مره التفت لهذا الموضوع

حروف اللغة العربية كلها جميلة

اقربهم لقلبى حرف الراء

ولا اعرف السبب ..!

جزاكِ الله خيرا

غير معرف يقول...

حقيقى عمرى مافكرت فى موضوع حرف احبة او ارتبط به لكن لو كان ولا بد يبقى حرف السين لان فى ثلاث اميرات او قولى ثلاث زهرات بحبهم قوى اسماءهم تبدأبحرف السين سلمى .سهيله . سارة الجميلة .
حبايب قلبى اللى وحشينى قوىىىىىىىىىىىىىىىى جدا خالص ومش عارفة حشوفهم امتى

نور الفجر

غير معرف يقول...

صباح الخير عمرى ما فكرت فى حرف يكون الاقرب لى ومنذ فترة غير بعيد كنت انطق الحروف زى بعضها او قريبة فى النطق شوية لكن معى تعلمى للقران مثل كنت اقرء ث س مثل ثم كانت سما وتعلمت النطق صح واحب حرف عندى (ق ض ا ر)


ويارب يوفقنا اليوم فى الامتحان ان شاء الله



قطتى

غير معرف يقول...

انتى عرفة ان حرف ا ليه معانى كثيرة جدا اقربها للذكر امل فى الحياة احاسيس اى حاجة حلوة من حرف ا طبعا

وانتى عرفة ليه


قتطى

غير معرف يقول...

انا اقرب حرف ليا
اسراء
حروف كلمة اسراء
عشان هو اسمي وبحبو جدا
وبزعل جدا لما يحد ينادينا سارة

اتحادالمدونين المصريين يقول...

اخى الفاضل

اختى الفاضلة

********************** دعوة ***********************

ندعوكم للمشاركة فى حملتنا من اجل فلسطين ومن اجل اسرى المسلمين فى سجون

الاحتلال وجوانتاناموا ومن اجل التذكير بحقوق الشعب الفلسطينى وبخاصة حق العودة الذى

تجرى محاولات لشطبة وطمسه من قرارات الامم المتحدة .....

فى انتظاركم لدعم اخوتنا ومواجهة المحاولات الصهيونية الامبريالية الاسرائيلية الامريكية
-------------------------

الاخت الفاضلة

اين شعار الاتحاد ؟

دمت بخير وسعادة

غير معرف يقول...

أنا بحب حرف الغين و معرفش ليه
و بكره حرف الشين لأنى بنطقه بطريقة غبية زى طريقة كريم عبد العزيز:)
بس أنا أول مرة أشوف حد بيحب اللغة العربية كدة دى صعبة جدا و كلها كلاكيع(أو يمكن أنا بقول كدة عشان مخدنهاش عدل فى الأول)بس كدة كدة أنا شايفاها صعبه جدا و معقدة

غير معرف يقول...

بس برده أنا كمان زعلانة من أنى بتكلم كدة عليها و لاننا وصلنا لدرجة انه اللى بيتكلم بالإنجلش فى نص الكلام يبقى حد ستايل و أياه عليه.........أنا شافة أنه الواحد لازم يتمسك لغته أكتر من كدة لأنه اللى بيحترم لغته حيقدر يعليها و يخليها لغة أساسية فى أماكن كتير...لكن للأسف احنا ناس عندها عقدة الخواجة